ПЛАН ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЮ БУЛІНГУ

АНТИБУЛІНГОВА  

ПОЛІТИКА

ВСТУП

Основним завданням сучасносучасного закладу освіти, що підтверджується й поширюється Міністерством освіти і науки України та Міжнародною організацією ЮНІСЕФ є створення нового освітнього простору, головними засадами якого є створення безпечного навчального середовища, а також  забезпечення прав, свобод та інтересів дітей.  Концепція «Нова українська школа» (НУШ) вимагає реформування існуючого алгоритму розвивальної, корекційної та профілактичної роботи, адже дуже часто в освітніх закладах  постає проблема булінгу та порушення норм поведінки учнями, що не дозволяє в повному обсязі досягти поставлених демократичних орієнтирів. Важливою умовою ефективності роботи педагогічних працівників є розставлення пріоритетів та цілей, викладених комітетом ООН:

·         взаєморозуміння;

·         взаємоповага;

·         дружня атмосфера;

·         пріоритет прав людини;

·         толерантність;

·         постійний розвиток;

·         активна життєва позиція;

·         здоровий спосіб життя;

·         людяність;

·         порядність;

·         повага до приватного життя;

·         мир;

·         єдина країна.

З огляду на те, що створення концепції нового освітнього простору є надзвичайно складним завданням, пропонуємо створити «Кодекс безпечного освітнього середовища» ( КБОС), згідно положень та принципів УГОДИ, яка регулює стосунки між усіма учасниками освітнього процесу.

Головною метою КБОС у закладі є навчання дітей і дорослих безпечній взаємодії в освітньому процесі, а також захист дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих (батьків, опікунів або працівників навчальних закладів).

 

Розділ І

ЗАВДАННЯ КБОС

Маючи на меті створити безпечний освітній простір, необхідно чітко сформулювати та зазначити завдання, які  регламентують засади КОДЕКСУ.

Аналізуючи питання безпечного освітнього середовища бьули визначені основні завдання КОДЕКСУ в ПТУ № 49 с. Красногорівка:

1.    Визначити поняття «булінгу» та його види; виявити чинники, які перешкоджають безпеці учасників освітнього процесу; 

2.    Відпрацювати систему узгоджених поглядів і уявлень учнів, педагогів, майстрів в/н, батьків на освітнє середовище училища;

3.    Обґрунтувати умови організації безпечного освітнього середовища та вимоги (критерії) до його ефективної організації для кожного учасника освітнього процесу згідно УГОДИ;

4.    Скласти доступний алгоритм реагування та протидії булінгу;

5.    Сформулювати конкретні рекомендації учням, педагогічним працівникам, адміністрації училища, батькам щодо організації безпечного середовища в навчальному закладі.

Розділ ІІ

БУЛІНГ

Булінг (знущання, цькування, залякування) – це зарозуміла, образлива поведінка, пов'язана з дисбалансом влади, авторитету або сили. Булінг проявляється в багатьох формах: є вербальна, фізична, соціальна форми булінгу, а також кіберзалякування.

Стаття 1. Вербальний булінг

Словесне знущання або залякування за допомогою образливих слів, яке включає в себе постійні образи, погрози й неповажні коментарі про кого-небудь (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу і т. п.).

Стаття 2. Фізичний булінг

Фізичне залякування або булінг за допомогою агресивного фізичного залякування полягає в багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.

Стаття 3. Соціальний булінг

Соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, трапеза це за обіднім столом, гра, заняття спортом чи громадська діяльність.

Стаття 4. Кіберзалякування

Кіберзалякування (кібернасильство) або булінг у кіберпросторі полягає у звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні та неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень у соціальних мережах. Сексистські, расистські та подібні їм повідомлення створюють ворожу атмосферу, навіть якщо не спрямовані безпосередньо на дитину.

Розділ ІІІ

РЕАГУВАННЯ ТА ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ

Правила, що регулюють відносини між адміністрацією училища, педагогічним колективом, здобувачами освіти, батьками та місцевою громадою прописані в УГОДІ, що була прийнята загальними зборами від 9 грудня 2019 року (протокол № 3).  У цьому розділі запропоновано реагування та протидія булінгу.

ПОРЯДОК

подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв

про випадки булінгу (цькуванню) в училища

Загальні питання

1. Цей Порядок розроблено відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».

2. Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькуванню).

3. Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники,

працівники та педагогічні працівники училища та інші особи.

4. Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.

5. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:

Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

 

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

1.    систематичність (повторюваність) діяння;

2.    наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

3.    дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню)

1.  Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти директору училища.

2.  Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу(цькування)

здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування)  (далі – Заява).

3.  Заяви, що надійшли на електронну пошту училища отримує секретар  керівника, яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу та відповідальну особу.

4.  Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності – особисто директор училища або його заступник.

5.  Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).

6.  Форма та примірний зміст Заяви оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.

7.  Датою подання заяв є дата їх прийняття.

8.  Розгляд Заяв здійснює директор училища з дотриманням конфіденційності.

Відповідальна особа

1.  Відповідальною особою призначається працівник училища з числа педагогічних працівників.

2.  До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення директора училища.

3.  Відповідальна особа призначається наказом директора училища.

4.  Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.

Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)

1.  За результатами розгляду Заяви директор училища видає наказ про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.

2.  З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.

3.  Для прийняття рішення за результатами розслідування директор училища створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.

4.  Комісія створюється наказом директора училища.

5.  До складу комісії можуть входити педагогічні працівники, батьки постраждалого та булера, директор училища та інші заінтересовані особи.

6.  Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.

7.  Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то директор училища зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції та службу у справах дітей.

8.  У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор училища  має повідомити постраждалого.

9.  Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

10.  Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

11.  Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

Терміни подання та розгляду Заяв

1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.

2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.

3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.

4. За результатами розслідування протягом 1 робочих дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.

5. Директор училища зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного дня.

                           Реагування на доведені випадки булінгу

1. На основі рішення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування), яка кваліфікувала випадок як булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, директор училища:

- повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

- забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування) (далі – Заходи).

2.  Заходи здійснюються заступником директора з виховної роботи училища  та затверджуються директором закладу.

3. З метою виконання Заходів можна запроваджувати консультаційні години, створювати скриньки довіри, оприлюднювати телефони довіри.

Відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)

1. Відповідальність за булінг (цькування) встановлена статтею 173 п.4 Кодексу України про адміністративні правопорушення такого змісту:

«Стаття 173 п.4» . Булінг (цькування) учасника освітнього процесу.

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, - тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, - тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, -тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Неповідомлення директором закладу уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу – тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку.

Розділ IV

АЛГОРИТМ ЩОДО ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ

1.    Ознайомлення учасників освітнього  процесу з нормативно- правовою базою та регулюючими документами щодо превенції проблеми насилля в освітньому середовищі.

2.    Проведення зустрічей, круглих столів, семінарів, тренінгів із залученням  представників  правоохоронних органів, служб соціального захисту, медичних установ та інших зацікавлених організацій.

3.    Запровадження програми правових знань у формі гурткової, факультативної роботи.

4.    Організація роботи гуртків, факультативів із психології.

5.    Створення інформаційних куточків для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у ситуації насилля та правопорушень.

6.    Ознайомлення учителів і дітей з інформацією про прояви насильства та його наслідки.

7.    Батьківські збори –це форма організації спільної діяльності батьків,  адміністрації училища та педагогічних працівників, яка передбачає їх спілкування з метою обговорення актуальних питань  навчання і виховання, ухвалення рішень.

8.    Педагогічний консиліум - форма спілкування учнів, викладачів, майстрів в/н закладу та батьків, метою якої є цілісне, різнобічне вивчення особистості учня, вироблення єдиної педагогічної позиції; визначення головних напрямів удосконалення виховного процесу зусиллями вчителів, батьків, самого учня; тренінги спілкування, методики оволодіння аутотренінгом.

9.     Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

Розділ V

МОНІТОРИНГ КБОС

Моніторинг  за реалізацією антибулінгової політики

1.    Директор  училища  призначає уповноважену особу за реалізацію антибулінгової політики

2.    Призначена особа відповідає за реалізацією антибулінгової політики, реагування на будь-які сигнали щодо його порушення, а також за внесення пропозицій стосовно внесення змін до антибулінгової політики.

3.    Кожні півроку відповідальна особа повинна проводити загальний моніторинг рівня виконання вимог антибулінгової політики працівниками училища. Зразок анкети для проведення моніторингу наведено в Додатку .

4.    Під час проведення такого загального моніторингу працівники училища можуть подавати пропозиції стосовно внесення змін до антибулінгової політики та повідомляти про порушення її вимог на території училища.

5.    На основі результатів анкет працівників училища відповідальна особа    має підготувати звіт та передати його директору училища.

Враховуючи результати моніторингу, директор училища повинен внести необхідні зміни до  антибулінгової політики та повідомити про них працівників училища.  

 

Функціональні обов’язки відповідального

за моніторинг дотримання положень КБОС

1.    Отримання повідомлень про ризики для дітей і реагування на них;

2.    Проведення не рідше ніж один раз на рік загального моніторингу рівня виконання вимог КБОС та реагування на будь-які сигнали щодо його порушення. Для цього можна використовувати метод анкетування, опитування тощо (зразок додається). Під час проведення такого загального моніторингу працівники училища мають змогу подавати пропозиції щодо внесення змін до КБОС та повідомляти про порушення його вимог на території закладу;

3.    Надання пропозицій щодо внесення можливих змін у КБОС;

4.    Підготовка звіту за результатами анкет працівників училища та подання його директору училища. Враховуючи результати моніторингу, директор училища повинен внести необхідні зміни до КБОС та повідомити про них працівникам;

5.    Консультування працівників училища щодо конкретних випадків порушення безпеки дитини;

6.    Роз’яснення у разі потреби положень КБОС, надання інформації щодо їх змін;

7.    Інформування (у разі потреби) про випадки порушення безпеки дитини (ризики, загрози, насильство) компетентних установ, таких як поліція (шкільні офіцери поліції), соціальні служби.

Показники виконання вимог антибулінгової політики

ПТУ № 49 с. Красногорівка запровадило та виконує  антибулінгову політику.

1. У училищі запроваджено реалізацію антибулінгової політики, яка містить принципи захисту учасників освітнього процесу  від насильства.

2. Стратегія і відповідні принципи захисту дітей дотримуються всіма працівниками училища.

3.  Стратегія визначає такі питання:

• порядок повідомлення та втручання, де поетапно зазначено, що слід робити, коли дитина стала жертвою насильства або її безпеці загрожують незнайомі люди, члени родини чи працівники училища;

• правила захисту особистих даних, які визначають методи збереження та поширення інформації про дітей;

• правила захисту зображень дітей, які визначають, як можна знімати дітей на фото або відео та поширювати їх зображення;

• правила доступу дітей до мережі Інтернет і їх захисту від шкідливих матеріалів, розміщених у ній, включно з призначенням особи або осіб, відповідальних за нагляд за безпечним використанням комп’ютерної мережі.

• принципи безпечних відносин між працівниками училища та дітьми, включно з повним описом поведінки, яка є неприйнятною при спілкуванні з дітьми.

4. Директором училища призначено особу, відповідальну за реалізацію антібулінгової політики, при цьому чітко визначено всі її завдання.

 5. У училища затверджено документ під назвою «Кодекс безпечного освітнього середовища Професійно-технічного училища № 49», який затверджено рішенням педагогічної ради 25.11.2019 протокол № 4.

 

ПТУ № 49 с. Красногорівка здійснює нагляд за своїми працівниками для запобігання випадкам насильства проти дітей.

1. Прийняття на роботу нових працівників із перевіркою їх біографічних даних, характеристик і придатності для роботи з дітьми.

2. У випадках, коли виникають підозри щодо можливих загроз безпеці дітей або застосування насильства проти дітей працівниками училища, у училищі завжди дотримуються вимог, зазначених у антибулінговій політиці.

 

ПТУ № 49 с. Красногорівка проводить навчання своїх працівників з питань захисту дітей від насильства та надання їм допомоги в небезпечних ситуаціях.

1.    Усі працівники училища,  ознайомлені з антибулінговою політикою.

2.    Усі працівники училища знають, як розпізнати чинники ризику й ознаки насильства проти дітей, а також правові аспекти захисту дітей (обов’язковість втручання для залучення правоохоронної системи).

3.    Педагогічні працівники навчального закладу пройшли навчання «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти» на платформі Prometheus (копії сертифікатів додаються)

4.    Класні керівники та майстри в/н пройшли інструктаж з питань запобігання випадкам знущань над однолітками серед дітей і реагування на них.

5.    Працівники училища мають доступ до інформації про можливість отримання допомоги у випадках, коли підозрюється застосування насильства проти дітей, разом із контактними даними місцевих установ, які працюють в галузі захисту дітей і надають допомогу в надзвичайних ситуаціях (поліція, суд із сімейних питань, кризовий центр, центр соціальних послуг, медичні центри).

У училищі дітей навчають, які права вони мають і як вони можуть захистити себе від насильства.

1.    В ПТУ № 49 с. Красногорівка  на годинах спілкування організовано заняття для учнів з питань прав дитини  і людини та захисту від насильства і зловживань (також у мережі Інтернет).

2.    Учні знають, до кого вони мають звертатися за порадами та допомогою у випадках насильства і зловживань.

3.    У училищі є електронні навчальні матеріали для дітей (книги, брошури, листівки) з питань прав дитини, захисту від ризиків насильства та зловживань, правил безпечної поведінки в мережі Інтернет.

4.    Діти мають доступ до інформації про права дитини та можливості отримання допомоги в складних ситуаціях, зокрема про безкоштовні гарячі лінії для дітей і молоді на сайті училища.

Професійно-технічне училище № 49 с. Красногорівка проводить моніторинг своєї діяльності та регулярно перевіряє її на відповідність прийнятим стандартам захисту дітей.

1.    Прийняті правила та процедури для захисту дітей переглядаються щонайменше один раз на рік.

2.    У рамках проведення контролю за дотриманням правил і процедур для захисту дітей у училища проводяться консультації з дітьми та їхніми батьками (опікунами).

3.    Щорічно готується внутрішній звіт про виконання в училища антибулінгової політики.

Заключні положення

1.    Кодекс БОС   училища стає чинним в день його оприлюднення.

2.    Оприлюднення документа має відбутися таким чином, щоб він був доступний усім працівникам училища,   через його розміщення на сайті училища .

 

                                Н А К А З

 28.08.2020                                                                                      №  11

Про створення безпечного освітнього середовища,

формування в дітей та учнівської молоді

ціннісних життєвих навичок  у 2020/2021 н.р.

         Згідно Закону України «Про освіту», «Про професійну (професійно-технічну) освіту», відповідно до Конвенції ООН про права дитини, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу» від 18.02.2018 № 2657-VIII, Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»  від 07.12.2017 № 2229, листа МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480,  методичним рекомендаціям щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами, Закону України «Протидію торгівлі людьми» від 20.09.2011 № 3799-І, Розпорядженням КМУ від 06.12.2019 № 56  «План   заходів на 2019-2020 з реалізації Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року», на виконання Указу Президента України від 18.05.2019 № 289/2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання», листа МОН Указ Президента від 13.10.2015 № 580 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020»  та наказу від 29.07.2019 № 1038 «Про внесення змін до наказу МОН від 16.06.2015 № 641», заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України», виконання Плану заходів МОН України щодо реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року» (наказу МОН України від 03.03.2016 № 214), листа МОНУ від 27.07.2020 №1/9-413 «Про деякі питання щодо організації виховної роботи у навчальних закладах у 2020/2021 навчальному році», з метою організації роботи щодо профілактики правопорушень, запобігання злочинності, безпеки життєдіяльності, попередження насильства в сім’ї над дітьми, виховання в учнів таких цінностей як толерантність, повага, порядність, гармонійне спілкування та співіснування у суспільстві, виховання поваги до Конституції держави законодавства, державних символів – Герба, Прапору, Гімну, поваги та любов до державної мови, забезпечення комфортних умов навчання та праці, створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства, з метою попередження поширення негативних явищ в учнівському середовищі

НАКАЗУЮ:

1. Розробити та затвердити комплексний План-заходів щодо створення у 2020/2021 навчальному році безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок. 

                                                                                             (додаток додається)

2. Заступнику директора з виховної роботи Лиходід С.Д..:

2.1.Ознайомити педагогічних працівників з комплексним Планом-заходів створення у 2020/2021 навчальному році безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок Херсонської училища № 6.

2.2.Проводити просвітницьку роботу спільну з іншими службами з питань безпечного середовища серед учнів та підлітків.

2.3.Розробити спільно з МО класних керівників та учнівським самоврядуванням правила поведінки учнів у училищі та слідкувати за їх дотриманням.                                                                                  До 15.09.2020

2.4.Постійно контролювати поведінку дітей, взаємовідносини між дітьми протягом 2020/2021 навчального року.

2 5.Своєчасно виявляти батьків або осіб, що їх замінюють які ухиляються від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо створення належних умов для життя, навчання та виховання учнів.

                                                                          Протягом 2020/2021 н.р.

4. Взяти під особистий контроль виконання Плану-заходів щодо створення у 2020/2021 навчальному році безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок.

                                                                                                 Постійно

5. Питання організації безпечного середовища тримати на постійному контролі.

6. Заступнику директора з навчально-виробничої роботи забезпечити належний контроль за чергуванням викладачів та майстрів в/н.

7. Педагогічним працівникам:

7.1.Забезпечити виконання Плану-заходів щодо створення у 2020/2021 навчальному році безпечного освітнього середовища, формування у дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок в училища.

7.2.Формувати  в  учасників освітнього процесу толерантне ставлення один до одного.

                                                                               Протягом 2020/2021 н.р.

7.3. Уникати проявів жорстокого ставлення до учнів, приниження їхньої честі, гідності та інших форм насильства (фізичного або психічного)

                                                                               Протягом 2020/2021 н.р.

7.4. Терміново інформувати адміністрацію училища  про будь-які випадки неправомірного поводження працівників або учнів до інших учнів.

7.5. Використовувати різноманітні методи роботи для профілактики булінгу.

8.Класним керівникам та майстрам в/н:

8.1.Забезпечити щоденний контроль за станом кожного учня з метою попередження проявів насильства або негативний явищ.

                                                                                Постійно

8.2. Створювати позитивну атмосферу в учнівському колективі.

8.3. Терміново повідомляти адміністрацію училища щодо порушень правил безпечного освітнього простору.

8.4. Забезпечити проведення роз’яснювальної роботи серед учнів та батьків щодо безпечного освітнього середовища через різноманітні форми роботи.

8.5. Проводити діагностику психологічного клімату групи  і виявляти учнів, які зазнали прояви булінгу зі сторони своїх однокласників.

8.6. Формувати безпечний освітній простір шляхом створення позитивного мікроклімату класу, оволодіння учнями навичок безпечної поведінки та толерантної міжособистісної взаємодії.

8.7. При плануванні виховної роботи на 2020/2021 навчальний рік передбачити дієві заходи і форми роботи з профілактики дитячих правопорушень та безоглядності.

8.8. Посилити індивідуальну роботу з учнями, схильними до правопорушень та їх батьками чи особами, які їх заміняють.

 8.9. Проводити години спілкування «Мобінг», «Булінг».

8.10. Розробити спільно з учнями правила поведінки у групі і слідкувати за їх дотриманням.

10.Бібліотекарю училища Гвоздик В.І. створити в бібліотеці училища постійнодіючі тематичні виставки з питань безпечного освітнього середовища.

11. Зобов’язати вчителів та персонал училища тримати на контролі виконання даного наказу та терміново повідомляти адміністрації училища у разі виявлення порушень з питань безпечного освітнього середовища.

12. Координацію за виконанням даного наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Лиходід С.Д.

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказом по училища

від 28.08.2020 за № 11

ПЛАН  ЗАХОДІВ

щодо створення безпечного освітнього середовища

Назва заходів

Термін виконання

Відповідальний

1.       

Проведення просвітницької діяльності, спрямованої на формування негативного ставлення до протиправних дій

Постійно

ЗДВР Лиходід С.Д. класні керівники, майстри в/н

2.       

Проведення місячника «Правового виховання» та декади правових знань

Щорічно,

жовтень

ЗДВР Лиходід С.Д. Викладачі історії та суспільних дисциплін, класні керівники, майстри в/н

3.       

Проводити обстеження житло-побутових умов проживання дітей, які потребують підвищеної уваги, сімей, що опинилися у складних сімейних обставинах

Протягом року

Класні керівники, майстри в/н

4.       

Проведення годин спілкування , просвітницькі заходи у рамках правопросвітницького проєкту Міністерства юстиції «Я маю право».

Провести Всеукраїнський тиждень з протидії булінгу

Жовтень

18-22

ЗДВР Лиходід С.Д., класні керівники, майстри в/н

5.       

Організація змістовного дозвілля учнівської молоді у позаурочний час, проведення  культурно-мистецьких акцій, спортивних змагань, туристичних подорожей

Протягом року

ЗДВР Лиходід С.Д. класні керівники, майстри в/н

6.       

Проводити моніторинг ризиків виникнення всіх форм насильства серед дітей та учнівської молоді, визначення причин тривожності та агресивності

Постійно

Класні керівники, майстри в/н

7.       

Довести до відома всіх класних керівників  та майстрів в/н наказ МОН України № 844 від 25.12.2006   «Попередження насильства в сім’ї», Комплексний міжвідомчий план заходів із питань координації дій щодо попередження насильства в сім’ї.

вересень

ЗДВР Лиходід с.Д.

8.       

Забезпечити неухильне виконання педагогічними працівниками училища Конвенції ООН «Про права дитини», Закону України «Про охорону дитинства» законодавств України в галузі освіти в частині збереження фізичного , духовного, психічного здоров’я та поваги до людської гідності дитини.

протягом року

Директор  

9.       

Під час проведення рейду «Учитель і родина» з’ясувати умови проживання та виховання (категорійних) дітей в родинах з метою виявлення не благодійних сімей та недопущення фізичного, психічного, сексуального і економічного насильства над дітьми.

За потребою

Класні керівники, майстри в\н

10.   

В разі виявлені фактів насильства над дітьми негайно надавати інформації відповідним правоохоронним органам

Постійно

Директор  

11.   

Розробити та провести цикл заходів щодо вивчення та популяризації серед учнів та батьків конвенції ООН про права дитини

Листопад

Викладачі суспільних дисциплін

12.   

Пропагувати під час освітнього процесу формування навичок здорового способу життя серед дітей та молоді, запровадження високої педагогічної культури, толерантного ставлення до дітей

Постійно

Класні керівники, майстри в/н

13.   

Проводити соціально-психологічні дослідження серед учнів закладу з метою вивчення проблем підліткового насильства та розробити рекомендації для попередження фактів психологічного розладу, агресивності та жорстокості серед неповнолітніх

Протягом року

Класні керівники, майстри в/н

14.   

Проводити лекційно-просвітницькі заходи в навчальному закладі з питань підготовки молоді до сімейного життя, планування сім’ї та попередження насильства в сім’ї.

Постійно

Викладачі суспільних дисциплін, класні керівники, майстри в/н

15.   

При необхідності надавати постраждалим від насильства в сім’ї соціально-педагогічні, інформаційні послуги

Постійно

Класні керівники, майстри в/н

16.   

Надавати практичну допомогу у проведенні виховних годин, тренінгів в класних колективах училища з питань попередження домашнього насильства

Постійно

ЗДВР Лиходід С.Д.

17.   

Забезпечити раннє виявлення сімей, в яких може виникнути реальна загроза вчинення насильства в сім’ї

Постійно

Класні керівники, майстри в/н

18.   

Провести з учнями бесіди, круглі столи на тему:

·         «Що робити, коли тебе ображають дорослі»;

·         «Насильство в сім’ї та як його уникнути»

Протягом року

Викладачі суспільних дисциплін, класні керівники, майстри в/н

19.   

Загальноучилищна батьківська конференція на тему: «Взаємодія сім’ї і училища – запорука успішного навчання і виховання. Єдині вимоги у вихованні»

За планом училища

ЗДВР Лиходід С.Д.

20.   

Популяризувати заходи з питань  сім’ї, родинного виховання на сайті закладу

Постійно

ЗДВР Лиходід С.Д.

Класні керівники, майстри в/н

22.   

Залучення спеціалістів різних фахів та служб для проведення профілактичної роботи серед молоді

Протягом року

ЗДВР Лиходід С.Д.

класні керівники, майстри в/н

23.   

Проведення заходів до Дня боротьби зі СНІДом

Грудень

Корж В.С.

24.   

Всеукраїнський тиждень правознавства

Грудень

ЗДВР Лиходід С.Д. .,

Викладачі історії та супільних дисциплін

25.   

Активізація роботи батьківського всеобучу

Протягом року

ЗДВР Лиходід С.Д. .,

класні керівники, майстри в/н

27.   

Співпраця з працівниками юстиції, правоохоронних органів, служби у справах дітей з писань правової освіти та профілактики правопорушень

Постійно

ЗДВР Лиходід С.Д. .

28.   

Організація контролю за відвідуванням учнями училища

Щодня

Класні керівники, майстри в/н

29.   

Організувати в училищі написання есе на тему «Як довіряти і бути вдячним іншим»

Грудень

Викладач української мови

30.   

Тренінгове заняття «Профілактика булінгу в учнівському середовищі»

Січень

2021 року

Класні керівники, майстри в/н

31.   

Проведення засідання методичного об’єднання виховної роботи на тему «Організація та проведення профілактичної роботи щодо попередження випадків булінгу серед учасників освітнього процесу»

Листопад 2020

ЗДВР Лиходід С.Д. .,

32.   

Розмістити на інформаційному стенді училища номери телефону гарячої лінії протидії булінгу 116000

 

ЗДВР Лиходід С.Д. .

33.   

Провести загальношкільні батьківські збори батьків учнів 1-4, 5-7, 8-11 кл. на тему «Шкільний булінг. Якщо ваша дитина стала його жертвою»

Вересень 2020

ЗДВР Лиходід С.Д. .,

Психологічна служба

Чечина В.М.,

Шалагіна А.М.

34.   

Години відвертого спілкування за участю представників ювінальної поліції «Не допускай проявів булінгу над собою. Допоможи другу»

Протягом року

ЗДВР Лиходід С.Д. .

36.   

Конкурс-виставка плакатів на тему «Булінгу скажемо – НІ!»

Березень 2021

ЗДВР Лиходід С.Д.

37.   

Психолого-педагогічний моніторинг виявлення учнів, що схильні до суїцидальних тенденцій

Протягом року

Класні керівники, майстри в/н

38.   

Проведення годин спілкування, бібліотечних уроків, виставок на тему «Моє світле майбутнє» «Мистецтво спілкування», «Життя видатних людей»

Протягом року

Класні керівники, майстри в/н

 

 

 

 

 

Угода училищної спільноти

Професійно-технічного училища № 49

 с. Красногорівка

 

ВСТУП

Сучасний навчальний заклад – це щось значно більше, ніж традиційна передача знань. Освітній заклад відіграє ключову роль у формуванні активної громадянської позиції, адже кожен отримує тут перший досвід суспільного життя та взаємодії з іншими. Концепція нової української училища передбачає не тільки розвиток соціальних та громадянських компетентностей, форм поведінки, необхідних для ефективної співпраці з громадою, але й пропонує поглибити автономію навчального закладу та педагогічних працівників.

Розділ I

ДЕМОКРАТИЧНЕ НАВЧАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ТА ДЕМОКРАТИЧНЕ САМОВРЯДУВАННЯ  В НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

Важливу роль у формуванні навичок взаємодії з громадою відіграє демократичне навчальне середовище та безпечний і комфортний клімат у училища. Це уможливить створення відповідальних й рівноправних стосунків та сприятиме розвитку демократичних компетентностей не лише учнів, але й учителів та батьків.

Стаття I. Принципи та підходи

1.    Дане Положення відображає основні принципи поваги до прав людини і передбачає демократичні шляхи їх ухвалення.

2.    Взаємини між викладачами, майстрами в/н, учнями, батьками й адміністрацією училища будуються на основі поваги до прав людини.

3.    В училищі забезпечено прозору комунікацію, яка забезпечує відкритий простір для обговорення наявних проблем та питань.

4.    Адміністрація училища заохочує учнівські ініціативи, сприяє усвідомленій та поінформованій участі у житті закладу всіх учасників освітнього процесу та надає можливість реалізовувати свободу слова кожного.

5.    Усі учасники училищного життя мають рівні права: голос педагогічного працівника – голос учня – голос батьків.

6.    Усі учасники освітнього процесу мають поводитися відповідно до принципів демократії та поваги до прав людини.

7.    Органи училищного самоврядування регулярно оновлюються та впливають на прийняття рішень  в навчальному закладі.

8.    Планування та прийняття рішень на училищному  рівні здійснюються з урахуванням інтересів усієї училищної спільноти, перед якою звітують про виконання цих рішень.

9.    Публічна інформація доступна на сайті училища у режимі зворотнього зв’язку.

10.Культура училища не толерує виявів дискримінації та булінгу. У закладі існують проєкти та програми з метою запобігання дискримінації та булінгу.

11.Правила поведінки для всіх учасників освітнього процесу чіткі та зрозумілі. Адміністрація закладу створює рівні можливості; відносини в училищі відображають толерантність та повагу до прав людини.

Стаття II. Інструменти впровадження

1.    Упровадження демократичних процедури на всіх рівнях (в учнівському самоврядуванні, батьківському комітеті тощо).

2.    Демократизація освітнього процесу в училища.

3.    Можливість різних способів демократичного прийняття рішень (обговорення, голосування тощо) за участі всіх сторін освітнього процесу.

4.    Використання принципів та положень Хартії Ради Європи для створення демократичного освітнього середовища.

5.    Оновлювання відповідно до вимог часу діючу процедури реагування на випадки дискримінації та булінгу; проведення відповідних тренінгів та заходів.

6.    Формування лідерських та командних якостей, як серед учнівського, так і серед педагогічного колективу.

7.    Впровадження елементів функціонування шкільної медіації.

8.    Заохочування діяльності учнівського самоврядування та створення вільного та сприятливого простору для самореалізації кожного учня.

Розділ ІІ

ДЕМОКРАТИЧНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС

Ефективний розвиток громадянських компетентностей та міжпредметних зв’язків у ході планування й реалізації освітнього процесу потребує комплексного поєднання зусиль усього педагогічного колективу. Даний розділ розроблено згідно закону України  «Про освіту».

Стаття І. Принципи та підходи

1.    Педагогічні працівники мають право на захист  професійної честі та гідності.

2.    Педагогічний колектив повинен додержуватися педагогічної етики, моралі та поважати права та гідність учнів; учні повинні поважати права й гідність педагогів.

3.    Викладачі та майстри в/н мають право на вільний вибір форм, методів та засобів навчання для планування освітнього процесу.

4.    Викладачі та майстри в/н колегіально оцінюють придатність навчальних видань; використовують навчальну літературу, рекомендовану МОН України.

5.    Заходи, спрямовані на розвиток демократії, виховання поваги до прав людини, та національно-патріотичне виховання реалізуються спільною ініціативою педагогічного та учнівського колективів.

6.    Викладачі та майстри в/н надають перевагу активним та інтерактивним методам навчання.

7.    Викладачі та майстри в/н мають доступ до різноманітних курсів, тренінгів та навчальних програм. Адміністрація училища підтримує та заохочує ініціативу педагогів щодо підвищення їх професійної майстерності шляхом використання новітніх методів та методики викладання навчальних дисциплін.

8.    Усі учасники освітнього процесу особистим прикладом повинні виховувати повагу до принципів моралі, гуманізму, толерантності, дотримуватися правил демократичного устрою та прав людини.

Стаття ІІ. Інструменти впровадження

1.    Активне впровадження та творче використання міжпредметного планування освітнього процесу.

2.    Реалізація проєктів, які націлені на інтегрування елементів освіти для демократизації освітнього процесу шляхом наскрізного планування.

3.    Призначення координатора з освіти для систематизації роботи училища з формування культури демократії та поваги до прав людини.

4.    Впровадження авторських методичних рекомендацій та освітніх проєктів щодо органічної та ефективної імплементації міжгалузевого освітнього процесу.

5.    Забезпечення вільного доступу вчителів до тренінгів, додаткових курсів та вивчення новітніх педагогічних методик викладання.

6.    Інформування батьків та учнів про критерії оцінювання навчальних досягнень.

Розділ ІІІ

ПАРТНЕРСЬКІ ВІДНОСИНИ МІЖ ШКОЛОЮ ТА ГРОМАДОЮ

Імплементація демократичних принципів та формування громадянських компетентностей не здійснюється лише у межах училища. Тісна взаємодія з органами місцевого самоврядування, ЗМІ, участь у соціальних проєктах та конкурсах сприятимуть поглибленню громадянської свідомості учнів, розвитку їх навичок співпраці та поваги до інших.

Стаття І. Принципи та підходи

1.    Правила, які регулюють відносини між партнерами та училищем, ґрунтуються на принципах демократії та поваги до прав людини.

2.    В училищі проводяться заходи за спільною ініціативою адміністрації навчального закладу та органів учнівського самоврядування.

3.    Учні, учителі та адміністрація училища впливають на рішення та постанови суспільного значення.

4.    Учні, залучені до життя громади, пропонують ініціативи щодо рішень у молодіжній сфері місцевої громади.

5.    Адміністрація училища та партнери запрошують один одного з метою організації та участі у заходах різних рівнів.

Стаття ІІ. Інструменти впровадження

1.    Організація ярмарків громадських організацій в училищі; запрошувати волонтерів з громадських організацій для урізноманітнення освітнього процесу.

2.    Брати участь у діяльності громадських організацій (залучаючи викладачів, майстрів в/н  та учнів як волонтерів).

3.    Ініціація звернень училища до голови об’єднаної територіальної громади та створювати власні громадські організації при училищі на волонтерських заставах (учнівське самоврядування, профспілковий комітет тощо)

4.    Ініціювання спільних заходів з участі в громадському житті (проєкти, свята, ярмарки, благоустрій).

5.    Брати участь у програмах та запрошувати представників підприємств, ЗВО та громадських організацій з метою профорієнтації̈ випускників.

                                                                                                                          

Розділ  ІV

ЗАГАЛЬНОУЧИЛИЩНІ ПРАВИЛА

Загальні правила поведінки

Правила поведінки учнів базуються на законах України, постановах Міністерства освіти та науки України та органів місцевого самоврядування, Статуті училища.

Не можна приносити на територію закладу зброю, ножі, вибухові, вогненебезпечні речовини; спиртні напої, сигарети, наркотики, отруйні та хімічні речовини.

Забороняється вживання непристойних виразів і жестів.

Не можна без дозволу покидати територію училища в урочний час.

У разі пропуску занять до 3-х днів учень зобов'язаний пред'явити класному керівнику чи майстру в/н довідку або записку від батьків (осіб, що їх заміняють) про причину відсутності на заняттях.

Учень повинен проявляти пошану до старших, піклуватися про молодших. Учні поступаються дорогою дорослим, старші – молодшим, хлопчики – дівчаткам.

Учні бережуть майно училища, акуратно охайно ставляться як до свого, так і до чужого майна, дотримуються чистоти і порядку на території училища.

Учні або вчителі, які  знайшли загублені або забуті речі, належить віднести класному керівнику, майстру виробничого навчання  або черговому викладачу чи майстру в/н.

Фізичне насилля, залякування і знущання над людиною або твариною є неприпустимими формами поведінки учнів і училищі та за його межами.

Учень зобов'язаний виконувати домашні завдання у терміни, встановлені навчальною програмою.

Здобувачі освіти та педагогічні працівники  зобов’язані дотримуватись дисципліни на основі взаємоповаги до інших, а також до освітнього процесу та правил внутрішнього розпорядку училища.

Кожен викладач та майстір в повинен виконувати вимоги посадової інструкції та правил внутрішнього розпорядку училища.

Кожен учень та викладач чи майстер в/н  має вчасно приходити на заняття.

Кожен учень має вчасно старанно виконувати домашні завдання та доручення викладача чи майстра в/н.

Під час занять учням забороняється вживати їжу і займатися іншими справами, які не стосуються навчання.

1. Поведінка на уроці

Під час уроку не можна ходити по кабінету без дозволу вчителя, голосно розмовляти, кричати, відволікатися самому і відволікати інших від процесу навчання.

Якщо під час занять необхідно вийти, то потрібно попросити дозволу.

Якщо учень хоче поставити питання або відповісти, то він піднімає руку.

На уроки фізичної культури учні приходять у спортивній формі та спортивному взутті. Без дозволу викладача в спортивний зал учням входити забороняється. Учні, звільнені від занять фізкультурою, обов'язково присутні в залі, переодягнені в спортивне взуття.

Після дзвінка викладач  оголошує про закінчення уроку і учні мають право покинути клас.

Учень має право в коректній формі відстоювати свій погляд і переконання при обговоренні питань.

Учні зобов’язані знати і дотримуватися правил техніки безпеки.

2. Поведінка в їдальні

Під час харчування належить дотримуватися гарних манер і поводитися пристойно.

Учні повинні шанобливо ставитись до працівників їдальні.

Учні дотримуються черги при отриманні їжі.

Розмовляти треба неголосно, щоб не турбувати тих, хто поряд.

Учні самі прибирають посуд зі столу після вживання їжі.

Учні дбайливо ставляться до майна училищної їдальні.

Розділ V

САНКЦІЇ ЗА ПОРУШЕННЯ ОБОВ’ЯЗКІВ УГОДИ

1.    Для учнів

·         вилучення ІТ-пристроїв з поверненням їх батькам учнів-порушників;

·         анулювання атестаційної роботи за спробу списування;

·         складання пояснювальної записки та запрошення батьків до адміністрації училища;

·         складання подання до ювенальної поліції або до служби у справах дітей;

·         обговорення проблемної поведінки учня-порушника на засіданнях ради профілактики, Ради училища та педагогічних рад закладу з запрошенням батьків;

2. Для педагогів:

·         обговорення проблемної поведінки вчителя на засіданнях  рад закладу на предмет відсторонення педагога від роботи з учнем/учнями певної групи;

·         пониження у кваліфікацій категорії, отриманій у ході чергової/позачергової атестації;

·         винесення догани, звільнення з посади у визначеному законодавством порядку на підставі порушення ст. 42 «Академічна доброчесність» закону «Про освіту» чи інших законів України.

3.  Для батьків:

·         відшкодування батьками/законними представниками особи учня-порушника завданої матеріальної шкоди;

·         складання подання до ювенальної поліції або до служби у справах дітей з приводу неналежного виконання батьківських обов’язків;

·         у разі ігнорування та ухиляння батьками запрошення до адміністрації чи рад училища, складається подання до служби у справах дітей та до поліції.